Cultuuruitwisseling Nederland – Senegal

Senegal heeft veel te bieden op het gebied van zang, dans, natuurschoon, saamhorigheid en tijd- en aandacht voor elkaar.

Nederland heeft veel te bieden op het gebied van plannen en organiseren, technologische ontwikkelingen en financiële middelen.

In het project cultuuruitwisseling willen we gebruik maken van elkaars sterke punten en op die manier onszelf en elkaar verrijken.

We gaan het kerkkoor uit Kafountine, Senegal, uitnodigen in Leeuwarden bij het gospelkoor All for One. We doen dat in het jaar 2018, wanneer Leeuwarden Europese Culturele Hoofdstad is. Het thema van Leeuwarden 2018 is Iepen Mienskip, een open gemeenschap, die verschillende culturen en gemeenschappen met elkaar verbindt. Een prachtige parallel met wat wij met de 2 koren gaan doen.

De koorleden uit Kafountine worden ondergebracht bij koorleden van All for One. De koren zullen gezamenlijk zingen, dansen en optreden. Iedere dag zullen er verhalen worden uitgewisseld over hoe ieder van ons leeft en hoe de cultuur er uitziet. Op die manier kunnen we van elkaar leren en daarmee rijker worden.

In Kafountine wordt een tuin van de vriendschap gemaakt, een boomgaard met vruchtbomen (citrusfruit en mango’s), waarvan de oogst ten goede komt aan het koor en de kerkgemeenschap in Kafountine.

Een ander onderdeel van de cultuuruitwisseling is het oprichten van een naaiatelier in Senegal, waar onder andere sieraden, tassen, sjaals en kussenslopen worden gemaakt. Op dit moment worden deze producten in Nederland gemaakt van de prachtige Afrikaanse stoffen en batiks. De verkoop loopt via de Afrika-dag en de webshop van stichting De Baobab. Als eenmaal duidelijk is welke producten aanslaan op de Europese markt, gaan de ontwerpers naar Senegal en leren de mensen daar deze producten te maken. Zo kunnen straks plaatselijke mensen in hun eigen onderhoud voorzien.